fbpx

Coaches Inloggen

title image

Omgaan met stress | 7 helpende tips

Omgaan met stress | 7 helpende tips

stressreductie | tips voor jou!

Iedereen voelt zich weleens gespannen. Een beetje spanning is zo erg nog niet. Maar zodra spanning verandert in stress is het een ander verhaal. Je kunt bijvoorbeeld stress ervaren doordat er te veel van je wordt gevraagd. Maar ook een nare gebeurtenis, angst of onzekerheid kan stress veroorzaken. En dat met alle gevolgen van dien. Denk aan: hoofdpijn, somberheid, vermoeidheid en zelfs lichamelijke klachten als nek- en rugpijn. Alle reden dus om snel van uw stress af te willen zijn! Deze 7 tips voor stressreductie, met andere woorden die je helpen bij omgaan met stress.

1. stressreductie? Zorg goed voor jezelf!

Als je last hebt van stress, is niets zo belangrijk als dat je goed voor jezelf zorgt. Weinig slapen of urenlang achter elkaar doorwerken helpt niet bepaald om de stress te verminderen. Sterker nog, u raakt daardoor waarschijnlijk nog sneller geprikkeld, wat weer tot meer stress kan leiden.

 

Belangrijk is daarom onder meer het volgende:

  • Zorg voor voldoende nachtrust. Dat maakt al dat je beter kunt omgaan met stress.
  • Eet gezond en eet niet te veel of te weinig.
  • Blijf aandacht aan jezelf besteden. Bijvoorbeeld door iets leuks aan te trekken, een moment te pakken om te douchen en jezelf rustmomentjes te gunnen.
  • Zeg ‘nee’ als je ergens geen ruimte of tijd meer voor hebt.

 

2. LICHAAMSBEWEGING!

Stress wordt vaak veroorzaakt doordat er van alles in je hoofd omgaat. Een goede manier om daar wat tegen te doen, is door met je lijf in plaats van je hoofd bezig te zijn. Zorg dus voor lichaamsbeweging. Het liefst elke dag!
Een kleine fietstocht of een wandeling van een half uur kan al heel fijn zijn.

 

Wacht trouwens heel even voordat je meteen je hardloopschoenen erbij pakt. Nier voor iedereen zijn alle sporten even fijn in periodes van stress. Als sport voor jou iets is waarbij je “moet” presteren, dan is het een rondje hardlopen misschien geen best idee. Zoek in dat geval een vorm van lichaamsbeweging waarbij jij geen prestatiedruk voelt. Goede voorbeelden zijn yoga,
pilates of zwemmen.

3. ONTSPANNING, ONTSPANNING, ONTSPANNING

Iedereen heeft behoefte aan ontspanning. Juist door even niet bezig te zijn met je dagelijkse verplichtingen, geef je jezelf tijd om tot rust te komen. Een handige tip voor omgaan met stress is dus om elke dag één of meerdere ontspanningsmomenten in te plannen. Wat je precies voor ontspannends doet, is aan jou. Net wat jij fijn vindt!

Een paar voorbeelden van ontspannende hobby’s:

  • Wandelen
  • Uitgebreid koken
  • Muziek luisteren
  • Een boek lezen
  • Een warme douche nemen
  • Creatief bezig zijn
  • Een film kijken

4. OF OEFEN MET ONTSPANNEN

Nu is ontspannen alleen niet voor iedereen even vanzelfsprekend. Misschien ben je zo gewend om altijd maar dóór te gaan dat je moeite hebt om tijd voor jezelf te nemen. In dat geval is leren ontspannen een kwestie van “oefening baart kunst”. Het belangrijkste is dat je leert herkennen aan je lijf wanneer het gespannen of juist ontspannen is. Bijvoorbeeld met ademhalingsoefeningen, yoga of mindfulness. En nee hoor, dat hoeft echt niet zweverig te zijn. Je

kunt er helemaal jouw draai aan geven. Op internet vind je trouwens allerlei video’s (zie bijvoorbeeld WijzijnMind.nl)

om met ademhalingsoefeningen aan de slag te gaan. Ook voor mediteren zijn allerlei praktische oefeningen op internet te vinden. Jelle van de blog SoChicken somt er een aantal op.

5. HOUD EEN PIEKERKWARTIER

Stress hangt soms samen met piekergedachten. Je maakt je ergens zorgen over en hebt allerlei doemscenario’s uitgedacht. Je wéét dat die niet zomaar werkelijkheid worden, maar van de terugkerende gedachten kom je niet zomaar af. In zo’n geval kan het helpen als je je gepieker beperkt tot één kwartier. Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk! Maar er is een handig trucje dat kan werken: ga elke dag maximaal 15 minuten zitten om je piekergedachten op te schrijven. Zet een stopwatch en noteer in dat kwartier alles wat er aan gepieker in je hoofd omgaat. Ga het liefst na dat kwartier iets ontspannends doen om het gepieker echt van je af te zetten. Je zult merken dat je hoofd daarna al minder vol is.

6. CREËER OVERZICHT

Een gebrek aan overzicht helpt niet bepaald bij stress. Een overvolle mailbox, een flinke stapel papieren en veel chaos om je heen doen je stressniveau niet veel goeds. Daarom is overzicht creëren een simpele stap die je vandaag nog kunt zetten voor omgaan met stress. Ruim je werkplek opverwijder onnodige e-mails uit je mailbox en noteer alle nodige dingen in je agenda. Kun je ook minder snel iets vergeten! 

7. ACHTERHAAL DE OORZAAK VAN JE STRESS

Stressklachten zijn in feite een waarschuwing. Ze laten je zien dat je iets aan je situatie moet veranderen. De beste manier van stressreductie is dan ook de onderliggende oorzaak aanpakken. Daarvoor moet je natuurlijk wel eerst weten wát die oorzaak is. Schrijf daarom op een papiertje voor jezelf het volgende op:

  • Wat kost je op dit moment veel energie?
  • Waar maak je je druk over?
  • Welke mensen kosten je veel energie?
  • En wat zou je op dit moment meer energie geven? Waar heb je behoefte aan?
 

Misschien heb je behoefte aan meer ruimte in je agenda. Of wellicht moet je vaker nee zeggen of meer ontspannende dingen doen. Probeer vooral bij jezelf na te gaan wat jou nu zou helpen en ga op zoek naar een blijvende
oplossing. Bijvoorbeeld beter voor jezelf op te komen, angsten aanpakken of gebeurtenissen uit het verleden leren een plekje te geven.

STRESSreductie | PROFESSIONELE HULP NODIG?

Hopelijk heb je iets aan de bovenstaande tips voor omgaan met stress. Met deze tips kun je zelf aan de slag gaan om jouw stress te verminderen. Merk je dat je er niet uitkomt? Of vind je het fijn om met een professionele coach jouw stress blijvend aan te pakken en zelfs te voorkomen?

 

Onze stressreductie en burn-out coaches staan graag voor je klaar!

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.