fbpx

Coaches Inloggen

title image

Stress

Stress

Omgaan met stress

Stress. Iedereen kent het. Niet iedereen herkent het. Wat is stress nu eigenlijk? En hoe kun je stress verminderen?

In de coronatijd horen we twee geluiden: er is een groep mensen die gedwongen tot rust komt en zich plots realiseert hoe gejaagd hun bestaan was. Er is tijd om naar binnen te keren ontstaan. De stress neemt af, zelfs al is onzeker voor sommigen hoe hun toekomst eruit komt te zien.

Een andere groep mensen is juist veel meer gestrest. Hun banen gaan (online) door. In de tussentijd moeten ze hun kinderen niet alleen vermaken, maar ook nog eens thuisscholen. Hun partner zit continu bij hun op de lip en ze moeten ook nog online contact houden met hun vrienden. Hun leven is stressiger dan ooit tevoren.

Hoe ga je om met stress en stressreductie? Dat is een goede vraag. Laat ons je erbij helpen.

 

Hoe herken je stress

Ooit heb ik te maken gehad met een man die stress niet herkende. Hij vloog rond als een kip zonder kop en was altijd druk en gejaagd. Naar eigen zeggen had hij nooit stress, want hij maakte zich nergens druk om. In werkelijkheid was zijn stressniveau zo hoog dat hij geen vijf minuten kon zitten zonder zich ongemakkelijk te voelen omdat hij nog zoveel te doen had.

 

Wat is in dit specifieke geval het probleem? Het antwoord is vrij simpel: je weet niet wat stress is. De man uit het voorbeeld, dacht dat stress gelijk stond aan burn-out en depressie. Hij begreep niet dat dit juist door stress wordt veroorzaakt. Wil je weten of je last hebt van stress, ook als jij op dit moment geen zorgen voelt? Doe het volgende:

  • Ga rustig zitten en neem iets in de hand waarop jij je kunt focussen, bijvoorbeeld een roos.
  • Zet geen muziek aan maar zorg ervoor dat je omgeving zo stil mogelijk is.
  • Zet een timer op vijf minuten.
  • Kijk in die vijf minuten naar het hart van de roos en concentreer je alleen daarop. Je mag alleen de roos zien en alleen aan de roos denken.

 

Ben je klaar? Hoe vaak heb je aan iets anders gedacht? Hoe vaak zijn jouw gedachten ervandoor gegaan?

Als je je aandacht niet kon focussen op de bloem, dan betekent het dat je gedachten controle op jou uitoefenen in plaats van andersom. Dat is de oorzaak van stress. Gelukkig kun je stress nu gaan reduceren.

Stress

 

 

Hoe reduceer ik stress

 

Er zijn meerdere manieren om stress te reduceren, maar het sleutelwoord is in alle gevallen ontspanning. Soms kun je dat vinden in lichamelijke activiteit, bijvoorbeeld door te sporten. Risico is dan alleen dat je te gejaagd sport en dat je juist meer stress ervaart als het een keertje niet lukt. Daarom moet jouw sport een andere insteek krijgen. Een insteek waarbij je lichamelijke beweging omzet als katalysator naar geestelijke.

Yoga

Een goede manier om lichamelijk bezig te zijn en tegelijkertijd stress te reduceren, is yoga. Steeds meer mensen, maar ook instellingen als de politie en brandweer, zetten collectief yoga in om stress te reduceren bij hun medewerkers. Het blijkt dat al na twee weken de medewerkers beter kunnen focussen, minder zorgen hebben en letterlijk (dus lichamelijk) en figuurlijk flexibeler zijn en beter kunnen omgaan met weerstand. Yoga is namelijk lichamelijk pittig, waardoor je uit je hoofd treedt, maar focust zich ook op bijvoorbeeld je ademhaling. Dat brengt ons bij punt twee.

 

Ademhalingsoefeningen

Je ademhaling staat direct in contact met hoe jij je lichamelijk en geestelijk voelt. Als je veel en snel hoog ademhaalt, is de kans aanzienlijk dat je stress ervaart. Ademhalingsoefeningen brengen dan rust en reduceren stress aanzienlijk. Ademhaling raakt ook het volgende punt op onze lijst.

 

Meditatie

Iedereen heeft wel eens gehoord van meditatie. In de volksmond staat dit helaas bekend als iets heel zweverigs, maar gelukkig zijn steeds meer mensen op de hoogte van de heilzame werking. Door te mediteren neem je bewust even de tijd voor jezelf. Je leert om jouw gedachten de baas te zijn in plaats van andersom. Het hoeft geen uren te duren: je bent al enorm gebaat bij een vijfminutenmeditatie die je letterlijk op de w kunt doen als je even in een drukke omgeving bent.

Denk niet dat je van de een op de andere dag effectief kunt mediteren, yoga kunt beoefenen of je ademhaling onder controle kunt krijgen. Alles kost tijd en training. Maar wees je er wel bewust van dat er al verbetering optreedt bij je eerste sessie, al is het puur omdat je ermee bezig bent.

 

Wil je graag meer weten over stressreductie? Dan kan het helpen om een goede coach in de arm te nemen die je bewust maakt van je stress en haar veroorzakers. Als onze coaches wat voor je kunnen doen, dan nodigen we je uit om een van ons te bellen voor een vrijblijvende kop thee en een goed gesprek.

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.