Coaches Inloggen

title image

Verbeter jouw immuunsysteem met sport

Verbeter jouw immuunsysteem met sport

In deze video praat Nicoline met Josta Bolhuis van Trispiration over hoe je je immuunsysteem verbetert met sporten. Josta vertelt tijdens ons gesprek enthousiast over de voordelen van sport en samen geven we je ook verschillende tips om de motivatie te vinden en hoog te houden m.b.t. sporten.

Wist je dat er een connectie is tussen sport en de sterkte van jouw immuunsysteem?

Dat je met sporten je immuunsysteem kan verbeteren?

 

Met duursport zoals fietsen, zwemmen en hardlopen daag je je immuunsysteem uit. Je lichaam doet namelijk aan overcompenstatie na een training zodat je immuunsysteem sterker wordt dan daarvoor. Als je vervolgens binnen 48uur opnieuw een training doet, zakt de sterkte van jouw immuunsysteem niet terug tot het oude niveau maar versterk je het juist verder en verder.

 

Lang hoeft het niet eens! 15 minuten sporten per dag is vaak al voldoende voor een positief effect op jouw gezondheid! Met andere woorden als jij 15 minuten per dag je hartslag omhoog brengt (80% van jouw maximale hartslag) is dat al ontzettend goed voor jouw gezondheid aldus Josta Bolhuis van Trispiration.

Om jouw maximale hartslag te berekenen is er een ezelsbruggetje.

Voor mannen: 222 – jouw leeftijd

Voor vrouwen: 226 – jouw leeftijd

 

Josta traint al jaren zo en heeft (met jonge kinderen in huis) zelfs niet eens af en toe een verkoudheidje.

Wellicht een reden om af en toe een rondje te gaan rennen?

 

 

Sport is voor nog veel meer goed!

We krijgen tegenwoordig super veel prikkels elke dag op ons af. Echt veel meer dan vroeger. Onze hersenen kunnen hierdoor soms overbelast worden.

Bouw daarom momenten van rust in je dag. Even geen telefoon, geen werk, even nergens aan denken…. Hoe vaak doe jij dat? En als je het lastig vindt om helemaal niks te gaan doen kan je gaan sporten of wandelen. Tijdens een rondje in de natuur kan je echt ontladen.

 

Ook voor meer geluk ga je sporten!

Sport zorgt voor geluk. Hoe dat kan? Tijdens het sporten maak je namelijk enforine, de happy hormoon, aan dat zorgt voor een geluksgevoel.

 

 

Win, win, win zou ik zeggen!

 

 

Mocht je het toch nog moeilijk vinden om te gaan sporten. Hierbij een aantal tips ter motivatie om te gaan sporten én om het vol te houden:

  • Wat is jouw doel, wat is jouw focus. Weet waarom je het doet!
  • Keep the end in mind
  • Sta op en ga. Begin gewoon en maak het jezelf niet gelijk te moeilijk. Alle beetjes helpen! Let op; denk aan de 5seconden regel (zie verderop)
  • Zet vooraf al een motiverend muziekje op waardoor je zin krijgt om te gaan sporten
  • Visualiseer/ voel dat je straks geen schuldgevoel hebt dat je niet bent gegaan want je hebt het gedaan
  • Probeer het gevoel te onthouden dat je hebt NA het sporten
  • Schrijf alles op in een journal/ dagboekje wat er goed ging en wat er allemaal is gelukt. En welk gevoel hoorde daarbij.
  • Beloon jezelf na het sporten met een heerlijke douche of lekker en gezond ontbijt.
 

Als je geen zin hebt, vraag je dan af waar je geen zin in hebt? Welk stukje van ‘gaan sporten’ zie je tegenop. Parkeer dat stukje – dat is voor later – en zet de stap richting ‘gaan sporten’ die je niet erg vind. Doe bijvoorbeeld je sportkleren aan, zet alvast je playlist op zonder het gevoel dat je zo moet …. Knip het dus op in kleine stapjes en waarschijnlijk zet je na een aantal eerste stappen vervolgens zonder er over na te denken die stap/ dat onderdeel waar je tegenop zag

GOUD: de 5 seconden regel

Met deze kennis kan je je eigen mind omzeilen …

Wist je dat je hersenen bestaan uit verschillende onderdelen die onderling met elkaar communiceren. Elk deel heeft zo zijn eigen functie. Super ingenieus allemaal maar soms kan het je ook knap lastig maken. Nieuwe dingen aanleren gaat bijvoorbeeld soms moeilijk omdat een onderdeel van je brein graag in je comfortzone blijft of dat nou goed of slecht voor je is. Echter als je de 5 seconden regel hanteert kan je er voor zorgen dat je bij dat goede nieuwe idee blijft. Het is namelijk zo dat het 5 seconden duurt voordat een idee vanuit jouw pre-frontale cortex (min of meer achter je voorhoofd) naar je reptielenbrein wordt gestuurd. Het reptielenbrein (min of meer bij de bovenkant van je ruggengraat) checkt of dat idee binnen of buiten je comfortzone is. Is het er buiten dat wijst het het af.

Als je dus binnen die 5 seconden, dus voordat het idee kan worden gecheckt door je reptielenbrein, in actie komt zal je zien dat je het nieuwe idee makkelijker kan uitvoeren én volhouden

verbeter jouw immuunsysteem met sport

Meer weten?

Bekijk deze video met Josta Bolhuis over hoe je jouw gezondheid kan verbeteren met sport en hoe je jouw motivatie hiervoor kan vinden én kan volhouden.

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.