fbpx

Coaches Inloggen

title image

Wandelcoach | Zo helpt wandelcoaching tegen stress en spanning!

Wandelcoach | Zo helpt wandelcoaching tegen stress en spanning!

Heb je het gevoel vastgelopen te zijn? Of ervaar je veel spanning en stress en weet je daar zo snel geen raad mee? Dat een blokje om je goed kan doen, weten veel mensen wel. Maar wist je ook dat er zoiets bestaat als wandelcoaching? En dat een wandelcoach juist bij stress en spanning heel effectief is? In dit artikel leggen we uit hoe dat precies werkt.

Stress tegengaan door te wandelen

Stress is een natuurlijke reactie waarbij je controle probeert te houden in spannende situaties. Een beetje stress is gezond, maar te veel stress kan (geestelijke en lichamelijke) klachten veroorzaken. Zeker als je langdurig te veel stress ervaart, zal je daar waarschijnlijk blijvend iets mee moeten.

 

Stress tegengaan of voorkomen, hoe doe je dat? De combinatie van natuur en beweging kan je in zo’n geval goed doen. Al helemaal als je het wandelen in de natuur onder deskundige begeleiding van een wandelcoach doet. Dat blijkt bijvoorbeeld uit onderzoek van psycholoog en hoogleraar Agnes van den Berg, die de effecten van wandelcoaching heeft onderzocht. Zij ontdekte dat deelnemers aan wandelcoaching minder burn-outsymptomen, minder stress en minder concentratieproblemen rapporteren dan een controlegroep. Ook zeggen de deelnemers meer werkplezier, zelfwaardering en mindfulness te ervaren.

Waarom is een wandelcoach zo effectief?

Veel positieve effecten dus! Maar waarom werkt dat dan zo goed, een wandelcoach? Hieronder delen we 5 redenen.

1. Uit je hoofd komen

Als je last hebt van stress, zit je vaak voornamelijk in je hoofd. Je piekert over wat je moet doen, wat er zou kunnen gebeuren of wat er is gebeurd. Ondertussen ben je het contact met je lijf en gevoel misschien wel deels verloren. Beweging helpt je dan om het contact met je lichaam terug te krijgen. Extra fijn aan wandelen in de natuur is dat je zintuigen worden geprikkeld, bijvoorbeeld door de geuren in de natuur en door het geruis van de wind. Zo kom je beter bij je gevoel, wat een belangrijke stap is om stress te verminderen.

 

2. Helderder nadenken

En dan is er nog iets. Als je op een ritmische manier beweegt, zoals bij wandelen, gaan je linker- en rechterhersenhelft beter samenwerken. Een fijne bijkomstigheid, want dat helpt om tot nieuwe inzichten te komen waarmee je verder kunt. Je hersenhelften hebben namelijk totaal verschillende functies. Je rechterhersenhelft is bedoeld voor creativiteit; je linkerhersenhelft is vooral gericht op structuur. De samenwerking van die twee zorgt ervoor dat je weer helderder kunt nadenken. Misschien kun je daardoor ook beter oplossingen zien voor je eigen situatie.

 

3. Kalmerend effect

Daarnaast heeft de natuur een kalmerend effect. Alleen al buiten zijn in de natuur helpt vaak om de rust terug te vinden. Hoe dat komt? In de natuur gaat je parasympatisch zenuwstelsel automatisch aan. Dat is het systeem dat je kalmeert en dat je helpt te herstellen als je te druk of gestrest bent.

 

Daarbij speelt ook mee dat je in de natuur minder prikkels hebt dan in de stad. En ook minder prikkels dan als je thuis zit met een  laptop voor je neus en een telefoon in je hand. In plaats daarvan kun je andere, meer ontspannende, prikkels ervaren. Bijvoorbeeld het tjilpen van de vogels of het geruis van de wind. Ook is het fijn om met de wandelcoach samen een rustig looptempo te bepalen. Hoe anders is dat dan wanneer je gehaast rent om de bus op het nippertje te halen!

 

4. Blijvende handvatten

Natuurlijk ben je tijdens zo’n coachingsessie niet alleen aan het wandelen. De wandelcoach is een deskundige coach met de nodige kennis en ervaring. Hij of zij zal je dus ook oefeningen geven en handvatten bieden. Die helpen om op een andere manier naar je situatie te kijken én om weer mogelijkheden te zien. En dat vaak met praktische oefeningen die je direct kunt toepassen.

 

Een wandelcoach is trouwens niet hetzelfde als een psycholoog. Een psycholoog praat met je om je klachten te verhelpen. Een wandelcoach geeft je blijvende handvatten om te kunnen omgaan met stress en spanning. Daar heb je je leven lang profijt van. Als je in de toekomst alsnog een keer spanning ervaart, kun je daar dan wel zelf mee omgaan.

 

5. Iemand die naast je staat

De rust vinden is niet altijd eenvoudig in je eentje. Misschien heb je zo veel stress dat je wandeltempo automatisch flink omhoog schiet. In zo’n geval helpt het dat een wandelcoach met je meeloopt. Diegene helpt je het juiste tempo te vinden. Ook praat je ondertussen met de coach over je gevoelens en gedachten.

 

Je kunt van gedachten wisselen over lastige dilemma’s, je angsten en onzekerheden uiten, en ook juist je dromen en doelen uitspreken. De coach weet de juiste vragen te stellen en kan je daarmee heel goed op weg helpen. Zo krijg jij weer grip op je leven en kun je opnieuw met plezier je dromen najagen.

Op zoek naar een wandelcoach?

Al met al kan een wandelcoach je helpen om heel wat stappen te zetten. Letterlijk, maar zeker ook figuurlijk. Je hoeft niet alleen te blijven rondlopen met jouw spanning of stress. Een coach helpt je graag op weg. Nu, maar ook op de lange termijn.

Zoek je een coach die jou kan helpen? Bekijk het aanbod op Coaching Club en maak een afspraak. Ook voor jou is er een coach die bij je past. Hieronder alvast een aantal suggesties:

Meer blogs lezen van de Coaching Club? Klik hier verder ….

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.