fbpx

Coaches Inloggen

title image

WAT KAN JE DOEN OM TE STOPPEN MET PIEKEREN?

WAT KAN JE DOEN OM TE STOPPEN MET PIEKEREN?

Piekeren, malen, dubben, peinzen; het komt allemaal op hetzelfde neer. Je hersens draaien overuren, maar tot een oplossing kom je niet want als je die zou weten zou je niet hoeven piekeren. Je zit vast in een mentale loop. Het antwoord heb je niet, maar je blijft eisen van jezelf dat je het wel hebt en dat maakt piekeren zo destructief.

 

Door Arthur van Minderop van Natuurliq

Hoe ontstaat piekeren?

Als je piekert zijn er continu gedachten in je hoofd over dingen die óf zijn gebeurd, óf nog moeten gebeuren. Vaak gedachten met een negatieve lading. De situatie en de gedachten erover zijn nieuw, de oorzaak van het piekeren ligt vaak in het verleden. Als kind maken we allemaal dingen mee die minder leuk zijn. Dat kunnen kleine of grote dingen zijn die je een bepaalde overtuiging hebben gegeven. Bijvoorbeeld je ouders die te weinig aandacht voor je hadden waardoor je steeds extra je best ging doen om gezien te worden. Die afwijzing deed pijn en die pijn wilde je niet. Als er nu iets soortgelijks gebeurt, een beoordelingsgesprek dat niet lekker gaat, je partner heeft kritiek of die ene vriend die wel heel vaak afzegt… koppelt je brein deze nieuwe ervaring aan de vroegere ervaring en het resultaat is dat je gaat piekeren. Negatieve gedachten die je klein maken en klein houden. Je bekritiseert jezelf.

 

Wat gebeurt er als je piekert?

De oude ervaring die wordt getriggerd roept een gevoel van machteloosheid op. Je brein schakelt direct in de overlevingsmodus en activeert je stressrespons. Je hebt nu drie opties: vechten, vluchten of bevriezen. Iedere optie heeft zijn eigen gekoppelde emotie; boosheid hoort bij vechten, angst bij vluchten en apathie bij bevriezen. Deze emoties bepalen vervolgens weer ons gedrag.

 

Hoe houd je op met piekeren?

Je houdt ermee op door uit die mentale loop te stappen. In de paragraaf hierboven legde ik uit dat piekeren je stressrespons activeert. En stress is nodig om te overleven. Het is dus een heel natuurlijk systeem, alleen is het belangrijk na een stress situatie te ontspannen. Na inspanning volgt ontspanning! En dat is precies wat er niet gebeurt als je langdurig piekert.

Laat ik je eerst kort iets uitleggen over ons inspannings- en ontspanningssysteem in ons lichaam, voordat ik je een mooie oefening geef om uit de mentale loop te stappen.

 

Zenuwstelsel

Ons zenuwstelsel bestaat uit twee delen: 1) het parasympathische deel en 2) het sympathische deel. Deze zijn nooit tegelijk actief. Parasympathisch staat voor ontspanning en sympatisch voor inspanning. Je zenuwstelsel is het communicatiecentrum voor al je organen in je lichaam. Inspanning zorgt voor een verhoogde hartslag, een versnelde ademhaling, je bloed gaat sneller stromen, het stilleggen van spijsvertering en het uitschakelen van je immuunsysteem. Je lichaam is in opperste staat van paraatheid en houdt dat niet continu vol. Het is nu belangrijk dat je het parasympathische deel van je zenuwstelsel activeert.

 

Nervus Vagus

Een belangrijke zenuw die daarvoor zorgt is de Nervus Vagus, ofwel ‘de zwervende zenuw ‘. Hij begint in je achterhoofd, gaat door je keel, langs je middenrif en staat in contact met je hele lichaam. En, goed nieuws, je kan hem activeren door een bepaalde ademhalingsoefening: de 4-7-8. Je ademt 4 tellen in, dan houd je 7 tellen je adem vast om vervolgens in 8 tellen weer uit te ademen. Dit herhaal je 9 keer. Als je uitademt maak je een geluid alsof je je bril schoon wil maken. Tijdens het ‘uitasemen’ focus je op je middenrif, als het goed is duw je deze vanzelf omhoog.

Wil je horen hoe de oefening gaat? Vul dan onderaan deze pagina jouw gegevens in en ontvang automatisch je geluidsfragment.

Wat gebeurt er tijdens deze ademhalingsoefening?

Je activeert de Nervus Vagus en die zorgt er voor dat je lichaam volledig ontspant. Probeer eens te voelen wat je in je lichaam waarneemt als je een ademsessie hebt gedaan. Voel je verschil? En als je het nog een keer wil herhalen, wacht dan eerst 2 minuten. Dan geef je je lichaam de tijd om contact te maken.

 

Ik ben benieuwd wat je ervaring is en als je iets wil delen, graag.

Herken je jezelf in bovenstaande verhaal en zou je wel eens verder willen praten over de oorzaak? Je kan een afspraak maken voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek met mij. We wandelen dan samen door de natuur en bespreken wat er op dit moment bij je speelt. Dit gesprek duurt een uur en na afloop kan ik je, als je geïnteresseerd bent, een voorstel doen voor een eventueel coachingstraject.

Wil je hier meer informatie over of wil je gelijk een gratis kennismakingsgesprek plannen, klik dan op deze link.

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.